
The Techniques Elon Musk uses to
attack others

Elon Musk has an around the-clock-team of PR attackers, trolls and "meat puppets" let's take a look at 
how they operate.

Musk has been documented using the following types of sabotage:

• Bribing political officials to rule against competitors

• Spying on others

• Shill Attacks

• Purchasing supply routes to monopolize and control the market (IE: Lithium Mines overseas)

• Threats of business incursions

The following document, free to download as a PDF, documents these tactics:

Elon Musk hires tactical attackers from:

• Troll Farms, Click-Farms and Attack Blogger Outlets

• Gawker Media Holdings

• IN-Q-Tel

• New America Foundation

• Media Matters

• GOOGLE manipulations (Google is Elon Musk's silent investor, co-campaign investor and PR 

partner)

and uses the following compensated "Shill Reporters" to cover his tracks:

Tesla Shill "reporters":

Ricky Munarriz- Motley Fool
Jennifer Burke- Market News Call
Emily Watson- Consensus Press
Michelle Jones- The Street
Elaine Kwei- Jefferies
Adam Jonas- Morgan Stanley
Sue Chang- Market Watch
Ben Eisen- Market Watch
Chris Ciaccia- The Street
Michael Aragon- Market News
Patrick Hoge- SF Business Times



Leigh Drogen- Seeking Alpha
Raj Gupta- McKinsey Consulting

ELON MUSK'S TOP FAKE STOCK MARKET MANIPULATION WEBSITES REVEALED!

- Musk PR staff caught sending "syncronize watches" emails and tweets to get team of bloggers to blast
out shill stock pumping news
- Viewed as illegal attempt to manipulate stock market, in violation of securities laws
- Always come out with the same stories, at the same time, as soon as bad news about Tesla and Space 
X pops up
- Non-insider investors feeling "screwed", consider MORE shareholder lawsuits for fraud.

Journalists and media investigative groups charge that Musk and his investors control the following 
media fronts for their stock market manipulations:

VALUEWALK.COM

CLEANTECHNICA.COM

INVESTORPLACE.COM

GREEN.AUTOBLOG.COM

AUTOBLOG.COM

GREEN.CARREPORTS.COM

GREENCARREPORTS.COM

BUSINESSINSIDER.COM

HUFFINGTONPOST.COM

HEART PUBLISHING GROUP

A.L.I.C.E. NEWS COORDINATION GROUP

CA.AUTOBLOG.COM

TREEHUGGER.COM

TRANSPORTEVOLVED.COM

MERCURYNEWS.COM



Is it legal for the Motley Fool, Green Car Reports, and similar "front jobs", which are controlled, and in
some cases, partially owned by Tesla (TSLA) investors, to hype Tesla stock, as if they were an 
unaffiliated publication, and post fake blog comments from the same affiliated comment authors?

Does the federal securities law not state that it is a felony to falsely promote your stock through un-
disclosed, or non-obvious, means in order to "pump" your stock so that you can skim the winnings off 
of the stock pump before it crashes again?

Elon Musk had a synthetic digital newspaper mass publishing system and sold it for $400 Million 
dollars so he could buy his first McClaren Sports car and girlfriend. This system is designed to create 
tons of fake online news outlets where you can pump your stock and delete anything bad that anyone 

https://xpvehicles.files.wordpress.com/2015/11/tesla-shills-and-trolls.png


says about you.

Tesla's marketing partner, Google, then took that to the next level by applying the censorship approach 
to the entire internet. It worked, it got Obama elected by deleted the GOP off the web.

Now that many stories have come out, from media outlets not controlled by the Musk media clamp, 
about what is really up with Tesla and government kick-backs, the churn mill is turned up to 11.

Hype = Stock Fraud. When will the FBI or SEC take action? It's our tax and pension fund money that is
being abused.

How a Elon Musk's Internet Troll Tsunami Machine Works

Today, on Voat.co, Erin Brokovitch is being savaged on a discussion about her call for an investigation 
regarding the EPA mining leak disaster in the Midwest.

Almost as soon as the article was posted on Voat, a strangely interesting bunch of comments appeared 
to applaud the EPA and mining companies, and slam Brokovitch with disparaging remarks.

The timing, DNS records and semantic construction of the anti-Brokovitch comments are suspicious.

Elon Musk goes nearly insane when his self-adoration is impugned. As the leading narcisstic billionaire
in the world, he can afford to clobber and cover up. Elon Musk hired guys from the CIA’s out-sourcing 
group: In-Q-Tel. You can check multiple news articles that report the paid connection between Musk 
and In-Q-Tel. They contracted Palantir, Lucidworks, and Future something-or-other to monitor and 
scan all internet blog traffic and sniff out certain keywords and phrases. The keywords include: Elon 
Musk, Elon Musk asshole, Elon Musk scam, Tesla Motors, etc.

When the “sniffers” find a blog that has just posted anything about any of Musk’s companies, a digital 
alert goes off. In the digital alert, seconds later, work orders go out to Domingo in Puerto Rico, Vlad in 
the Ukraine, Tina at Gawker Media Group in New York City, and Lee in Taiwan. The work orders 
direct them to the blog where the comment was made. They must use their “talking points” scripts, 
issued by Tesla PR, to fill the blog with Merchants of Doubt, slam attack, counter-measure comments 
designed to cause everyone to question the original author, who wrote the disclosure. This tactic is 
brilliantly described in the Feature Film: The Merchants of Doubt.

Musk, The EPA Press Office, Gawker, and other big players, all use computerized Troll Farms to rain 
hell on those they dare not face in a live human tv debate. They couldn’t survive a live in-person 
grilling in front of the public, but they can manipulate the argument, covertly, on the web. They, 
secretly, become all of the players in the conversation, and make it appear that the consensus is one 
thing, when, in fact, the real consensus is nothing of the sort. They use a manufactured fairyland where 
they have built all of the props and they pretend to be all of the fairies.

Is it rape and abuse of your freedom of speech? You bet, when your speech is manipulated by the 
trickery of secret monopolies, then the law has been broken.



Warehouse full of underpaid overseas workers may be doing the labor but the work is managed, paid 
for and contracted by player’s right in San Carlos, and Los Angeles, California.

These are the hired assassins of Troll Farming. Let us explore their dark, twisted workplaces:

The New York Times 

55 Savushkina Street, last known home of the Internet Research Agency. Credit James 
Hill for The New York Times 

The Agency
From a nondescript office building in St. Petersburg, Russia, an army of well-paid 
“trolls”
has tried to wreak havoc all around the Internet — and in real-life American 
communities.

By ADRIAN CHEN 

Читайте эту статью на русском.

Around 8:30 a.m. on Sept. 11 last year, Duval Arthur, director of the Office of Homeland

http://www.nytimes.com/section/magazine
http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency-russian.html


Security and Emergency Preparedness for St. Mary Parish, Louisiana, got a call from a 
resident who had just received a disturbing text message. “Toxic fume hazard warning in
this area until 1:30 PM,” the message read. “Take Shelter. Check Local Media and 
columbiachemical.com.”

St. Mary Parish is home to many processing plants for chemicals and natural gas, and 
keeping track of dangerous accidents at those plants is Arthur’s job. But he hadn’t heard 
of any chemical release that morning. In fact, he hadn’t even heard of Columbia 
Chemical. St. Mary Parish had a Columbian Chemicals plant, which made carbon black,
a petroleum product used in rubber and plastics. But he’d heard nothing from them that 
morning, either. Soon, two other residents called and reported the same text message. 
Arthur was worried: Had one of his employees sent out an alert without telling him?

If Arthur had checked Twitter, he might have become much more worried. Hundreds of 
Twitter accounts were documenting a disaster right down the road. “A powerful 
explosion heard from miles away happened at a chemical plant in Centerville, Louisiana 
#ColumbianChemicals,” a man named Jon Merritt tweeted. The #ColumbianChemicals 
hashtag was full of eyewitness accounts of the horror in Centerville. @AnnRussela 
shared an image of flames engulfing the plant. @Ksarah12 posted a video of 
surveillance footage from a local gas station, capturing the flash of the explosion. Others
shared a video in which thick black smoke rose in the distance.

The New York Times Magazine Newsletter

 Dozens of journalists, media outlets and politicians, from Louisiana to New York 
City, found their Twitter accounts inundated with messages about the disaster. “Heather, 
I’m sure that the explosion at the #ColumbianChemicals is really dangerous. Louisiana 
is really screwed now,” a user named @EricTraPPP tweeted at the New Orleans Times-
Picayune reporter Heather Nolan. Another posted a screenshot of CNN’s home page, 
showing that the story had already made national news. ISIS had claimed credit for the 
attack, according to one YouTube video; in it, a man showed his TV screen, tuned to an 
Arabic news channel, on which masked ISIS fighters delivered a speech next to looping 
footage of an explosion. A woman named Anna McClaren (@zpokodon9) tweeted at 
Karl Rove: “Karl, Is this really ISIS who is responsible for #ColumbianChemicals? Tell 
@Obama that we should bomb Iraq!” But anyone who took the trouble to check 
CNN.com would have found no news of a spectacular Sept. 11 attack by ISIS. It was all 
fake: the screenshot, the videos, the photographs.

https://www.youtube.com/watch?v=E2J6RvajSaA


In St. Mary Parish, Duval Arthur quickly made a few calls and found that none of his 
employees had sent the alert. He called Columbian Chemicals, which reported no 
problems at the plant. Roughly two hours after the first text message was sent, the 
company put out a news release, explaining that reports of an explosion were false. 
When I called Arthur a few months later, he dismissed the incident as a tasteless prank, 
timed to the anniversary of the attacks of Sept. 11, 2001. “Personally I think it’s just a 
real sad, sick sense of humor,” he told me. “It was just someone who just liked scaring 
the daylights out of people.” Authorities, he said, had tried to trace the numbers that the 
text messages had come from, but with no luck. (The F.B.I. told me the investigation 
was still open.)

The Columbian Chemicals hoax was not some simple prank by a bored sadist. It was a 
highly coordinated disinformation campaign, involving dozens of fake accounts that 
posted hundreds of tweets for hours, targeting a list of figures precisely chosen to 
generate maximum attention. The perpetrators didn’t just doctor screenshots from CNN; 
they also created fully functional clones of the websites of Louisiana TV stations and 
newspapers. The YouTube video of the man watching TV had been tailor-made for the 
project. A Wikipedia page was even created for the Columbian Chemicals disaster, 
which cited the fake YouTube video. As the virtual assault unfolded, it was 
complemented by text messages to actual residents in St. Mary Parish. It must have 
taken a team of programmers and content producers to pull off.

And the hoax was just one in a wave of similar attacks during the second half of last 
year. On Dec. 13, two months after a handful of Ebola cases in the United States touched
off a minor media panic, many of the same Twitter accounts used to spread the 
Columbian Chemicals hoax began to post about an outbreak of Ebola in Atlanta. The 
campaign followed the same pattern of fake news reports and videos, this time under the
hashtag #EbolaInAtlanta, which briefly trended in Atlanta. Again, the attention to detail 
was remarkable, suggesting a tremendous amount of effort. A YouTube video showed a 
team of hazmat-suited medical workers transporting a victim from the airport. Beyoncé’s
recent single “7/11” played in the background, an apparent attempt to establish the 
video’s contemporaneity. A truck in the parking lot sported the logo of the Hartsfield-
Jackson Atlanta International Airport.

On the same day as the Ebola hoax, a totally different group of accounts began 
spreading a rumor that an unarmed black woman had been shot to death by police. They 
all used the hashtag #shockingmurderinatlanta. Here again, the hoax seemed designed to

https://www.youtube.com/watch?v=GqsA71C6BDc


piggyback on real public anxiety; that summer and fall were marked by protests over the
shooting of Michael Brown in Ferguson, Mo. In this case, a blurry video purports to 
show the shooting, as an onlooker narrates. Watching it, I thought I recognized the voice
— it sounded the same as the man watching TV in the Columbian Chemicals video, the 
one in which ISIS supposedly claims responsibility. The accent was unmistakable, if 
unplaceable, and in both videos he was making a very strained attempt to sound 
American. Somehow the result was vaguely Australian.

Who was behind all of this? When I stumbled on it last fall, I had an idea. I was already 
investigating a shadowy organization in St. Petersburg, Russia, that spreads false 
information on the Internet. It has gone by a few names, but I will refer to it by its best 
known: the Internet Research Agency. The agency had become known for employing 
hundreds of Russians to post pro-Kremlin propaganda online under fake identities, 
including on Twitter, in order to create the illusion of a massive army of supporters; it 
has often been called a “troll farm.” The more I investigated this group, the more links I 
discovered between it and the hoaxes. In April, I went to St. Petersburg to learn more 
about the agency and its brand of information warfare, which it has aggressively 
deployed against political opponents at home, Russia’s perceived enemies abroad and, 
more recently, me.

Seven months after the Columbian Chemicals hoax, I was in a dim restaurant in St. 
Petersburg, peering out the window at an office building at 55 Savushkina Street, the last
known home of the Internet Research Agency. It sits in St. Petersburg’s northwestern 
Primorsky District, a quiet neighborhood of ugly Soviet apartment buildings and equally
ugly new office complexes. Among the latter is 55 Savushkina; from the front, its 
perfect gray symmetry, framed by the rectangular pillars that flank its entrance, suggests 
the grim impenetrability of a medieval fortress. Behind the glass doors, a pair of metal 
turnstiles stand guard at the top of a short flight of stairs in the lobby. At 9 o’clock on 
this Friday night in April, except for the stairwell and the lobby, the building was 
entirely dark.

This puzzled my dining companion, a former agency employee named Ludmila 
Savchuk. She shook her head as she lifted the heavy floral curtain to take another look. 
It was a traditional Russian restaurant, with a dining room done up like a parlor from the
early 1900s, complete with bentwood chairs and a vintage globe that showed Alaska as 
part of Russia. Savchuk’s 5-year-old son sat next to her, slurping down a bowl of ukha, a
traditional fish soup. For two and a half months, Savchuk told me, she had worked 12-

https://www.youtube.com/watch?v=7tvMH-PUFw8


hour shifts in the building, always beginning at 9 a.m. and finishing at 9 p.m., at which 
point she and her co-workers would eagerly stream out the door at once. “At 9 p.m. 
sharp, there should be a crowd of people walking outside the building,” she said. “Nine 
p.m. sharp.” One Russian newspaper put the number of employees at 400, with a budget 
of at least 20 million rubles (roughly $400,000) a month. During her time in the 
organization, there were many departments, creating content for every popular social 
network: LiveJournal, which remains popular in Russia; VKontakte, Russia’s 
homegrown version of Facebook; Facebook; Twitter; Instagram; and the comment 
sections of Russian news outlets. One employee estimated the operation filled 40 rooms.

Every day at the Internet Research Agency was essentially the same, Savchuk told me. 
The first thing employees did upon arriving at their desks was to switch on an Internet 
proxy service, which hid their I.P. addresses from the places they posted; those digital 
addresses can sometimes be used to reveal the real identity of the poster. Savchuk would
be given a list of the opinions she was responsible for promulgating that day. Workers 
received a constant stream of “technical tasks” — point-by-point exegeses of the themes
they were to address, all pegged to the latest news. Ukraine was always a major topic, 
because of the civil war there between Russian-backed separatists and the Ukrainian 
Army; Savchuk and her co-workers would post comments that disparaged the Ukrainian 
president, Petro Poroshenko, and highlighted Ukrainian Army atrocities. Russian 
domestic affairs were also a major topic. Last year, after a financial crisis hit Russia and 
the ruble collapsed, the professional trolls left optimistic posts about the pace of 
recovery. Savchuk also says that in March, after the opposition leader Boris Nemtsov 
was murdered, she and her entire team were moved to the department that left comments
on the websites of Russian news outlets and ordered to suggest that the opposition itself 
had set up the murder.

Savchuk told me she shared an office with about a half-dozen teammates. It was smaller 
than most, because she worked in the elite Special Projects department. While other 
workers churned out blandly pro-Kremlin comments, her department created appealing 
online characters who were supposed to stand out from the horde. Savchuk posed as 
three of these creations, running a blog for each one on LiveJournal. One alter ego was a
fortuneteller named Cantadora. The spirit world offered Cantadora insight into 
relationships, weight loss, feng shui — and, occasionally, geopolitics. Energies she 
discerned in the universe invariably showed that its arc bent toward Russia. She foretold 
glory for Vladimir Putin, defeat for Barack Obama and Petro Poroshenko. The point was



to weave propaganda seamlessly into what appeared to be the nonpolitical musings of an
everyday person.

In fact, she was a troll. The word “troll” was popularized in the early 1990s to denounce 
the people who derailed conversation on Usenet discussion lists with interminable flame 
wars, or spammed chat rooms with streams of disgusting photos, choking users with a 
cloud of filth. As the Internet has grown, the problem posed by trolls has grown more 
salient even as their tactics have remained remarkably constant. Today an ISIS supporter
might adopt a pseudonym to harass a critical journalist on Twitter, or a right-wing 
agitator in the United States might smear demonstrations against police brutality by 
posing as a thieving, violent protester. Any major conflict is accompanied by a raging 
online battle between trolls on both sides.

As Savchuk and other former employees describe it, the Internet Research Agency had 
industrialized the art of trolling. Management was obsessed with statistics — page 
views, number of posts, a blog’s place on LiveJournal’s traffic charts — and team 
leaders compelled hard work through a system of bonuses and fines. “It was a very 
strong corporate feeling,” Savchuk says. Her schedule gave her two 12-hour days in a 
row, followed by two days off. Over those two shifts she had to meet a quota of five 
political posts, 10 nonpolitical posts and 150 to 200 comments on other workers’ posts. 
The grueling schedule wore her down. She began to feel queasy, she said, posting vitriol 
about opposition leaders of whom she had no actual opinion, or writing nasty words 
about Ukrainians when some of her closest acquaintances, including her own ex-
husband, were Ukrainian.

Employees were mostly in their 20s but were drawn from a broad cross-section of 
Russian society. It seemed as if the agency’s task was so large that it would hire almost 
anyone who responded to the many ads it posted on job boards, no matter how 
undereducated or politically ignorant they were. Posts teemed with logical and 
grammatical errors. “They were so stupid,” says Marat Burkhardt, who worked for two 
months in the department of forums, posting 135 comments a day on little-read message 
boards about remote Russian towns. “You see these people with a lot of tattoos. They’re 
so cool, like they’re from New York; very hip clothing, very hip tattoos, like they’re 
from Williamsburg. But they are stupid.” In office conversation, they used gay slurs to 
refer to Petro Poroshenko and called Barack Obama a monkey. Management tried to 
rectify their ignorance with grammar classes. Others had “politology” classes to outline 
the proper Russian point of view on current events.



Yet the exact point of their work was left unclear to them. The handful of employees I 
spoke with did not even know the name of the company’s chief executive. They had 
signed a nondisclosure agreement but no official contract. Salaries were surprisingly 
high for the work; Savchuk’s was 41,000 rubles a month ($777), or as much as a tenured
university professor earns. “I can’t say they clearly explain to you what your purpose 
there is,” Savchuk says. “But they created such an atmosphere that people would 
understand they were doing something important and secretive and very highly paid. 
And that they won’t be able to find a job like this anywhere else.”

Savchuk is 34, but her taste in clothes runs toward the teenage: The night of our dinner 
she wore a plaid dress and a billowing neon yellow jacket, and her head was swaddled in
a fuzzy hood with animal ears. She credits her innocent appearance for allowing her to 
infiltrate the Internet Research Agency without raising alarms. While employed there, 
she copied dozens of documents to her personal email account and also plied her co-
workers for information. She made a clandestine video of the office. In February, she 
leaked it all to a reporter for Moi Raion, a local newspaper known for its independent 
reporting. The documents, together with her story, offered the most detailed look yet into
the daily life of a pro-Kremlin troll. Though she quit the agency the day the exposé was 
published, she was continuing her surveillance from the outside. She brought a camera 
to our dinner in hopes of documenting the changing of the shifts, which she planned to 
post to the VKontakte page of Information Peace, the group she founded to fight the 
agency. Her ultimate goal is to shut it down entirely, believing that its information 
warfare is contributing to an increasingly dark atmosphere in Russia. “Information peace
is the start of real peace,” she says.

But at 10 minutes after 9 p.m., still no crowd had entered or left 55 Savushkina. Finally, 
around 9:30, a group of five young people approached the building and walked inside. 
Savchuk perked up, grabbed the camera and began to film the scene. Now more started 
filtering in, each of them stopping at the guard desk to check in. I counted at least 30 in 
all. Savchuk told me with pride that she believed the agency had changed its schedule to 
confound journalists, who began to stake out the place after her exposé.

Savchuk is accustomed to antagonizing powerful people. She has been a longtime 
environmental activist in the town of Pushkin, the suburb of St. Petersburg where she 
lives; her main cause before the troll farm was saving forests and parks from being 
paved over by well-connected developers. Last year she even ran for a seat on her 
municipal council as an independent, which in Russia requires a level of optimism 



bordering on delusion. On Election Day, she told me, state employees — health care 
workers, teachers, law enforcement, etc. — came to the polls wielding lists of candidates
they had been “encouraged” to vote for, all of them associated with United Russia, the 
governing party of Vladimir Putin. (She lost her race.) Savchuk has filed a lawsuit 
against the Internet Research Agency for violating labor rights laws, citing the lack of 
official contracts. She has enlisted the help of a well-known human rights lawyer named 
Ivan Pavlov, who has spent years fighting for transparency laws in Russia; he took on 
Savchuk’s case in hopes that it would force the agency to answer questions about its 
business on the record.

Several Russian media outlets have claimed that the agency is funded by Evgeny 
Prigozhin, an oligarch restaurateur called “the Kremlin’s chef” in the independent press 
for his lucrative government contracts and his close relationship with Putin. When a 
reporter from the opposition paper Novaya Gazeta infiltrated the agency posing as a job 
seeker, she discovered that one of the team leaders was an employee of Prigozhin’s 
Concord holding company. (The reporter was familiar with her because the woman was 
famous among journalists for having been deployed by Prigozhin to spy on Novaya 
Gazeta.) The suspicion around Prigozhin was bolstered when emails leaked by hackers 
showed an accountant at Concord approving payments to the agency. If the speculation 
is accurate, it would not be the first time that Prigozhin has used his enormous wealth to 
fund quixotic schemes against his enemies: According to Novaya Gazeta, a documentary
he backed, which later ran on the Kremlin-controlled NTV, claimed that the protesters 
who participated in the enormous anti-Putin demonstrations of 2011 were paid agents 
provocateurs, some of them bribed by United States government officials, who fed them 
cookies. “I think of him as Dr. Evil,” says Andrei Soshnikov, the reporter at Moi Raion 
to whom Savchuk leaked her documents. (My calls to Concord went unreturned.)

Savchuk’s revelations about the agency have fascinated Russia not because they are 
shocking but because they confirm what everyone has long suspected: The Russian 
Internet is awash in trolls. “This troll business becomes more popular year by year,” says
Platon Mamatov, who says that he ran his own troll farm in the Ural Mountains from 
2008 to 2013. During that time he employed from 20 to 40 people, mostly students and 
young mothers, to carry out online tasks for Kremlin contacts and local and regional 
authorities from Putin’s United Russia party. Mamatov says there are scores of 
operations like his around the country, working for government authorities at every 
level. Because the industry is secretive, with its funds funneled through a maze of 

http://www.theguardian.com/world/2015/may/29/russia-troll-sues-former-employer


innocuous-sounding contracts and shell businesses, it is difficult to estimate exactly how
many people are at work trolling today. But Mamatov claims “there are thousands — 
I’m not sure about how many, but yes, really, thousands.”

The boom in pro-Kremlin trolling can be traced to the antigovernment protests of 2011, 
when tens of thousands of people took to the streets after evidence of fraud in the recent 
Parliamentary election emerged. The protests were organized largely over Facebook and 
Twitter and spearheaded by leaders, like the anticorruption crusader Alexei Navalny, 
who used LiveJournal blogs to mobilize support. The following year, when Vyascheslav 
Volodin, the new deputy head of Putin’s administration and architect of his domestic 
policy, came into office, one of his main tasks was to rein in the Internet. Volodin, a 
lawyer who studied engineering in college, approached the problem as if it were a 
design flaw in a heating system. Forbes Russia reported that Volodin installed in his 
office a custom-designed computer terminal loaded with a system called Prism, which 
monitored public sentiment online using 60 million sources. According to the website of 
its manufacturer, Prism “actively tracks the social media activities that result in 
increased social tension, disorderly conduct, protest sentiments and extremism.” Or, as 
Forbes put it, “Prism sees social media as a battlefield.”

Photo 



Ludmila Savchuk, an activist and a former mole in the Internet Research Agency. Credit 
James Hill for The New York Times 

The battle was conducted on multiple fronts. Laws were passed requiring bloggers to 
register with the state. A blacklist allowed the government to censor websites without a 
court order. Internet platforms like Yandex were subjected to political pressure, while 
others, like VKontakte, were brought under the control of Kremlin allies. Putin gave 
ideological cover to the crackdown by calling the entire Internet a “C.I.A. project,” one 
that Russia needed to be protected from. Restrictions online were paired with a new 
wave of digital propaganda. The government consulted with the same public relations 
firms that worked with major corporate brands on social-media strategy. It began paying 
fashion and fitness bloggers to place pro-Kremlin material among innocuous posts about
shoes and diets, according to Yelizaveta Surnacheva, a journalist with the magazine 
Kommersant Vlast. Surnacheva told me over Skype that the government was even trying
to place propaganda with popular gay bloggers — a surprising choice given the 
notorious new law against “gay propaganda,” which fines anyone who promotes 
homosexuality to minors.

All of this has contributed to a dawning sense, among the Russian journalists and 
activists I spoke with, that the Internet is no longer a natural medium for political 
opposition. “The myth that the Internet is controlled by the opposition is very, very old,”
says Leonid Volkov, a liberal politician and campaign manager to Alexei Navalny. “It’s 
not true since at least three years.” Part of this is simple demographics: The Internet 
audience has expanded from its early adopters, who were more likely to be well-
educated liberal intelligentsia, to the whole of Russia, which overwhelmingly supports 
Putin. Also, by working every day to spread Kremlin propaganda, the paid trolls have 
made it impossible for the normal Internet user to separate truth from fiction.

“The point is to spoil it, to create the atmosphere of hate, to make it so stinky that normal
people won’t want to touch it,” Volkov said, when we met in the office of Navalny’s 
Anti-Corruption Foundation. “You have to remember the Internet population of Russia 
is just over 50 percent. The rest are yet to join, and when they join it’s very important 
what is their first impression.” The Internet still remains the one medium where the 
opposition can reliably get its message out. But their message is now surrounded by so 
much garbage from trolls that readers can become resistant before the message even gets
to them. During the protests, a favorite tactic of the opposition was making anti-Putin 
hashtags trend on Twitter. Today, waves of trolls and bots regularly promote pro-Putin 



hashtags. What once was an exhilarating act of popular defiance now feels empty. “It 
kind of discredited the idea of political hashtags,” says Ilya Klishin, the web editor for 
the independent television station TV Rain who, in 2011, created the Facebook page for 
the antigovernment protests.

Russia’s information war might be thought of as the biggest trolling operation in history,
and its target is nothing less than the utility of the Internet as a democratic space. In the 
midst of such a war, the Runet (as the Russian Internet is often called) can be an 
unpleasant place for anyone caught in the crossfire. Soon after I met Leonid Volkov, he 
wrote a post on his Facebook wall about our interview, saying that he had spoken with 
someone from The New York Times. A former pro-Kremlin blogger later warned me 
about this. Kremlin allies, he explained, monitored Volkov’s page, and now they would 
be on guard. “That was not smart,” he said.

The chain that links the Columbian Chemicals hoax to the Internet Research Agency 
begins with an act of digital subterfuge perpetrated by its online enemies. Last summer, 
a group called Anonymous International — believed to be unaffiliated with the well-
known hacktivist group Anonymous — published a cache of hundreds of emails said to 
have been stolen from employees at the agency. It was just one hack in a long series that 
Anonymous International had carried out against the Kremlin in recent months. The 
group leaked embarrassing photos of Putin allies and incriminating emails among 
officials. It claimed to have hacked into Prime Minister Dmitri Medvedev’s phone, and 
reportedly hacked his Twitter account, tweeting: “I’m resigning. I am ashamed of this 
government’s actions. Forgive me.”

The emails indicated that the Internet Research Agency had begun to troll in English. 
One document outlined a project called “World Translation”; the problem, it explained, 
was that the foreign Internet was biased four to one against Russia, and the project 
aimed to change the ratio. Another email contained a spreadsheet that listed some of the 
troll accounts the agency was using on the English-language web. After BuzzFeed 
reported on the leak, I used the spreadsheet to start mapping the network of accounts on 
Facebook and Twitter, trying to draw connections.

One account was called “I Am Ass.” Ass had a Twitter account, an Instagram account, 
multiple Facebook accounts and his own website. In his avatars, Ass was depicted as a 
pair of cartoon buttocks with an ugly, smirking face. He filled his social-media 
presences with links to news articles, along with his own commentary. Ass had a puerile 

https://www.facebook.com/pages/I-Am-Ass/503761486425262?fref=ts
http://www.theguardian.com/world/2014/aug/14/dmitry-medvedev-russian-pm-twitter-account-hacked
https://meduza.io/en/feature/2015/02/02/a-man-who-s-seen-society-s-black-underbelly


sense of humor and only a rudimentary grasp of the English language. He also really 
hated Barack Obama. Ass denounced Obama in posts strewn with all-caps rants and 
scatological puns. One characteristic post linked to a news article about an ISIS 
massacre in Iraq, which Ass shared on Facebook with the comment: “I’m scared and 
farting! ISIS is a monster awakened by Obama when he unleashed this disastrous Iraq 
war!”

Despite his unpleasant disposition, Ass had a half-dozen or so fans who regularly liked 
and commented on his posts. These fans shared some unusual characteristics. Their 
Facebook accounts had all been created in the summer of 2014. They all appeared to be 
well-dressed young men and women who lived in large American cities, yet they seemed
to have no real-life friends. Instead, they spent their free time leaving anti-Obama 
comments on the Facebook posts of American media outlets like CNN, Politico and Fox 
News. Their main Facebook interactions, especially those of the women, appeared to be 
with strangers who commented on their physical appearance. The women were all very 
attractive — so attractive, indeed, that a search revealed that some of their profile photos
had been stolen from models and actors. It became clear that the vast majority of Ass’s 
fans were not real people. They were also trolls.

I friended as many of the trolls on Facebook as I could and began to observe their ways. 
Most of the content they shared was drawn from a network of other pages that, like 
Ass’s, were clearly meant to produce entertaining and shareable social-media content. 
There was the patriotic Spread Your Wings, which described itself as “a community for 
everyone whose heart is with America.” Spread Your Wings posted photos of American 
flags and memes about how great it was to be an American, but the patriotism rang 
hollow once you tried to parse the frequent criticisms of Obama, an incoherent 
mishmash of liberal and conservative attacks that no actual American would espouse. 
There was also Art Gone Conscious, which posted bad art and then tenuously connected 
it to Obama’s policy failures, and the self-explanatory Celebrities Against Obama. The 
posts churned out every day by this network of pages were commented on and shared by
the same group of trolls, a virtual Potemkin village of disaffected Americans.

After following the accounts for a few weeks, I saw a strange notification on Facebook. 
One account, which claimed to be a woman from Seattle named Polly Turner, RSVPed 
to a real-life event. It was a talk in New York City to commemorate the opening of an art
exhibit called Material Evidence. I was vaguely aware of Material Evidence, thanks to 
eye-catching advertisements that had appeared in subway stations and on the sides of 

https://www.facebook.com/CelebritiesAgainstObama?fref=ts
https://www.facebook.com/artgoneconscious?fref=ts
https://www.facebook.com/actoftruth?fref=ts


buses throughout New York City: a black-and-white photo of masked men in 
camouflage, overlaid with the slogan “Syria, Ukraine … Who’s Next?” Material 
Evidence’s website described it as a traveling exhibition that would reveal “the full 
truth” about the civil war in Syria, as well as about 2014’s Euromaidan revolution in 
Ukraine, through a combination of “unique footage, artefacts, video.” I clicked on the 
Material Evidence talk and saw that a number of other trolls had been invited, including 
my old friend I Am Ass.

Walking into Material Evidence, mounted last September in the cavernous ArtBeam 
gallery in Chelsea, was like walking into a real-life version of the hall of mirrors I’d 
stumbled into on Facebook. A sign at the front declared that the show did not “support a 
specific political goal,” but the message became clear as soon as I began to browse the 
images. Large, well-composed photos testified to the barbarity of the Syrian rebels, bent 
on slaughtering handsome Syrian soldiers and innocent civilians alike. A grim panorama
showed a gymnasium supposedly used by rebels to torture prisoners. There was a heroic,
sunlit portrait of a Syrian Army officer. A room hidden behind a curtain displayed gory 
photos of rebel-caused civilian causalities, “provided by the Syrian ministry of defense.”

Then there were the pictures from the Ukrainian revolution, which focused almost 
exclusively on the Right Sector, a small group of violent, right-wing, anti-Russian 
protesters with a fondness for black balaclavas. Russian authorities have seized upon 
Right Sector to paint the entire revolution, backed by a huge swath of Ukrainian society, 
as orchestrated by neo-fascist thugs. The show’s decision to juxtapose the rebellions in 
Syria and Ukraine was never clearly explained, perhaps because the only connection 
possible was that both targeted leaders supported by Russia.

On the floor in front of many of the photos sat the actual items that appeared in them, 
displayed under glass cases. How, exactly, did organizers procure the very same battered
motorcycle helmet that a Ukrainian protester wore in a photo while brawling with riot 
police? Who had fronted the money to purchase a mangled white van, supposedly used 
by Syrian rebels in a botched suicide bombing, and transport it to New York City? Few 
answers were forthcoming from Benjamin Hiller, the Berlin-based German-American 
photojournalist who was put forth as the curator of Material Evidence. He sat at a table 
in the front of the gallery, a heavyset bearded man dressed entirely in black. He told me 
that the show had been organized by an independent collective of European, Russian and
Syrian war photographers who were fed up with the one-sided view of conflicts 
presented by Western media. He said they simply wanted to show the “other side.” 

https://www.facebook.com/events/1492029397713972/


Hiller claimed that the funds to rent the space, take out the ads, transport the material 
and create a $40,000 grant advertised on the Material Evidence website had been raised 
through “crowdfunding.” (Hiller has since left the organization and says that because of 
the show’s “misinformations” and “nonjournalistic approach,” he “does not want to be 
affiliated anymore with the project.”)

When I got home, I searched Twitter for signs of a campaign. Sure enough, dozens of 
accounts had been spamming rave reviews under the hashtag #MaterialEvidence. I 
clicked on one, a young woman in aviator sunglasses calling herself Zoe Foreman. (I 
later discovered her avatar had been stolen.) Most of her tweets were unremarkable song
lyrics and inspirational quotes. But on Sept. 11 of last year, she spent hours spamming 
politicians and journalists about a horrific chemical plant explosion in St. Mary Parish, 
La. The source field on Twitter showed that the tweets Zoe Foreman — and the majority
of other trolls — sent about #ColumbianChemicals were posted using a tool called 
Masss Post, which is associated with a nonworking page on the domain Add1.ru. 
According to online records, Add1.ru was originally registered in January 2009 by 
Mikhail Burchik, whose email address remained connected to the domain until 2012. 
Documents leaked by Anonymous International listed a Mikhail Burchik as the 
executive director of the Internet Research Agency.

In early February, I called Burchik, a young tech entrepreneur in St. Petersburg, to ask 
him about the hoax and its connection to the Internet Research Agency. In an article for 
the newspaper Süddeutsche Zeitung, the German journalist Julian Hans had claimed that
Burchik confirmed the authenticity of the leaked documents. But when I called Burchik, 
he denied working at the Internet Research Agency. “I have heard of it, but I don’t work 
in this organization,” he said. Burchik said he had never heard of the Masss Post app; he 
had no specific memory of the Add1.ru domain, he said, but he noted that he had bought 
and sold many domains and didn’t remember them all. Burchik suggested that perhaps a 
different Mikhail Burchik was the agency’s executive director. But the email address 
used by the Mikhail Burchik in the leak matched the address listed at that time on the 
website of the Mikhail Burchik I spoke with.

In St. Petersburg, I finally had a chance to compare notes with Andrei Soshnikov, the 
young investigative journalist at Moi Raion to whom Ludmila Savchuk leaked her 
documents. Soshnikov is an indefatigable reporter: During one investigation, he had 
gone so far as to create a 3-D computer model of a roadway in order to calculate how 
much asphalt had been stolen during its construction. He was one of the first journalists 

http://www.mr7.ru/articles/112478/
http://www.mr7.ru/articles/112478/


to expose the Internet Research Agency when he went undercover and got a job there in 
2013. Since then, he had followed the agency’s Russian trolls as obsessively as I had 
been tracking their English counterparts.

I showed Soshnikov a YouTube video posted on Facebook by one of the trolls. The 
video was a slick animated infographic about the faults of the United States Secret 
Service. What had caught my attention was the narrator. He sounded just like the voice 
from the videos spread during the Columbian Chemicals and Atlanta shooting hoaxes: a 
man trying desperately to sound American but coming off as Australian instead.

Soshnikov instantly recognized the style of the animation. It was made, he said, by an 
outfit called Infosurfing, which posts pro-Kremlin infographics on Instagram and 
VKontakte. Soshnikov showed me how he used a service called Yomapic, which maps 
the locations of social-media users, to determine that photos posted to Infosurfing’s 
Instagram account came from 55 Savushkina. He had been monitoring all of the content 
posted from 55 Savushkina for weeks and had assembled a huge database of troll 
content.

The U.S. had something similar in Rumsfeld's "Office of Strategic Influence", created 
"to provide news items, possibly even false ones, 

He brought up Infosurfing’s YouTube channel, and as we scrolled down, I noticed 
several videos in the same style as the Secret Service animation. In fact, Infosurfing had 
posted the exact same video on its own account — except instead of the unfortunate 
Australian voice-over, it was narrated in Russian. It was the most tantalizing connection 
yet: It seemed as if the man in the hoax videos had worked for an outfit connected to the 
same building that housed the Internet Research Agency.

Still, no one had heard of any department that might have orchestrated the hoax. The 
English-language trolling team was an elite and secretive group. Marat Burkhardt, who 
worked in the forums department, was asked to try out for an English-language team but
didn’t get the job. The only person I spoke with who worked in the English department 
was a woman named Katarina Aistova. A former hotel receptionist, she told me she 
joined the Internet Research Agency when it was in a previous, smaller office. I found 
her through the Anonymous International leak, which included emails she had sent to 
her bosses, reporting on the pro-Putin comments she left on sites like The Blaze and 
Politico. One of her assignments had been to write an essay from the point of view of an 
average American woman. “I live in such developed society, so that people have 

https://www.youtube.com/watch?v=ughjw6TsTsM


practically ceased to walk on foot,” she wrote. When I emailed Aistova, she wasn’t eager
to talk. She told me she had been harassed by critics of the Internet Research Agency 
after her email appeared in the leak; some men had even come to her door. She would 
meet me for an interview, but only if she could bring her brother for protection. I agreed,
and we met at an out-of-the-way Chinese restaurant.

The exact point of their work was left unclear to them. The handful of employees I 
spoke with did not even know the name of the company's chief executive.

Aistova and her brother made an unusual pair. She was a short young woman with 
midlength brown hair, dressed all in black: sweater, leggings, big wedge boots. She 
insisted on paying for my coffee. “You are a Russian guest,” she said. He, by contrast, 
was a hulking skinhead with arms full of Nazi-themed tattoos, most prominent among 
them a five-inch swastika on his left biceps. “My brother, he looks like a strongman,” 
Aistova said, giggling. He wore a black T-shirt emblazoned with the skull-and-
crossbones insignia of the SS Totenkopf division, which administered the Nazi 
concentration camps. I asked him what his T-shirt meant. “Totenkopf,” he grunted. 
During the interview he sat across the table from Aistova and me, smiling silently 
behind his sunglasses.

Aistova said that she worked for the Internet Research Agency for a month and a half. 
The majority of her work was translating news articles from English to Russian. The 
news articles covered everything from Ukraine to traffic accidents. On a few occasions, 
her bosses asked her to leave comments on American news sites about Russia, but she 
said that they never told her what to say. She loves Russia, she told me. She truly 
believes that Putin is just trying to help the people of Eastern Ukraine, and that his 
actions are being unfairly spun by the Western media. “I was like, Hey, you guys, you 
are saying these bad things about Putin, but people are suffering.”

But she claimed to harbor no ill will toward the United States. She wants to visit New 
York City, she said, and see the locations from “Breakfast at Tiffany’s,” one of her 
favorite films. “I don’t feel aggressive toward America. We’re the same people, we just 
speak different languages,” she said. After the interview, we shook hands outside the 
restaurant. “You seem like a journalist who will tell the truth,” she said. “I wish you luck
on your story.”

On my last morning in St. Petersburg, I returned to 55 Savushkina. The clouds had 
lifted after a miserable week of snow and howling wind. At a few minutes before 10, my



translator and I positioned ourselves on the sidewalk in front of the entrance, hoping to 
catch some of the trolls as they began the day shift. This was not a very well thought out 
strategy. AnyC employees arriving so close to the start of their shift didn’t have time to 
talk to a journalist even if they wanted to. A large van lurched to a halt in front of us and 
deposited a half-dozen young people, who hurried in the door before we had the chance 
to approach them. A bus stopped halfway down the block, and another gaggle of workers
emerged. They waved off my translator’s inquiries with annoyed grunts or stone-faced 
silence. A young man smoking a cigarette said he didn’t work inside the building. He 
finished his cigarette and promptly went inside the building.

At 10 a.m. sharp, the flow of workers stopped. I decided we might as well try walking 
inside. I had read of other journalists who tried to enter the building, only to be kicked 
out immediately, so I entered with some trepidation. Two men in suits guarded the 
turnstiles. My translator and I approached a receptionist behind a desk and asked if we 
could speak with someone from Internet Research. (It dropped the “Agency” on moving 
to 55 Savushkina.) She informed us that Internet Research was no longer a tenant. “A 
couple of months ago, we had to say goodbye, because it was giving the entire building 
a bad reputation,” she said, matter-of-factly.

She pointed to a board that displayed a makeshift directory of the building’s current 
occupants. The names were printed out on small scraps of paper, and none of them were 
Internet Research. But I did recognize one: “FAN,” or Federal News Agency. I had read 
some news articles claiming that FAN was part of a network of pro-Kremlin news sites 
run out of 55 Savushkina, also funded by Evgeny Prigozhin. Former Internet Research 
Agency employees I had spoken to said they believed FAN was another wing of the 
same operation, under a different name. I asked to speak to someone from FAN. To my 
surprise, the receptionist picked up the phone, spoke into it for a few seconds and then 
informed us that Evgeny Zubarev, the editor in chief of FAN, would be right out to meet 
us.

Zubarev, who looked to be in his 50s, had close-cropped salt-and-pepper hair and a 
weary face. He greeted me with a handshake and invited me into his office. We made 
our way through the turnstiles and signed in with the guards, then took a brief walk 
down a long hallway to FAN’s two-room office on the first floor. It was unusually quiet 
for an online news operation that, according to Zubarev, had a staff of 40 people. The 
newsroom was equipped for a sizable team, with about a dozen identical black desktop 
computers sitting on identical brown laminate desks, but only two young reporters sat at 

http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html?partner=rss&emc=rss&_r=1#story-continues-16


them. The shades were drawn and the furniture looked just barely unpacked.

As we sat at Zubarev’s desk, I told him about the articles I’d read accusing FAN of being
a Kremlin propaganda outfit. He shook his head in indignation. He turned to his 
computer and brought up FAN’s website, pointing to the masthead and the certificate 
number that showed FAN was an officially registered Russian mass-media organization. 
“FAN is a news agency,” he declared. It had stringers and reporters in Ukraine, and in 
many former Soviet states; they did original reporting, sometimes at great personal risk. 
Zubarev himself was a veteran journalist who covered the annexation of Crimea for the 
Russian news agency Rosbalt before joining FAN. But ever since reports linked him to 
the Internet Research Agency, he had faced questions about his integrity.

“We understand being in this building may discredit us, but we can’t afford to move at 
the moment,” Zubarev said with a sigh. “So we have to face the situation where 
reporters like you, Mr. Chen, come in here and ask us questions every day.”

Zubarev said he believed that he and FAN were victims of a smear campaign. I asked 
him who would do such a thing.

“Listen, that’s my position, not a confirmed fact,” he said. “It’s possible that there are 
some business interests, I don’t know. Maybe it’s an attack on our investors.” But when I
asked who those investors were, he declined to comment. “I can’t discuss the identities 
of investors,” he said. “That’s in my contract.”

I left St. Petersburg on April 28. One day later, FAN published an article with the 
headline “What Does a New York Times Journalist Have in Common With a Nazi From 
St. Petersburg?” The story detailed a mysterious meeting in St. Petersburg between a 
New York Times journalist — me — and a neo-Nazi. Its lead image was a photo of a 
skinhead giving an enthusiastic Nazi salute. But it was not just any skinhead. It was the 
skinhead whom Katarina Aistova brought to our meeting and introduced to me as her 
brother. As I learned from reading the article, Aistova’s “brother” was in fact a notorious
neo-Nazi named Alexei Maximov.

The article explained that Maximov, who goes by the nickname Fly, is a member of 
Totenkopf, a prominent skinhead group in St. Petersburg. He reportedly served nine 
years in prison for stabbing a man to death. Just a month before I met him, Maximov 
again made headlines when, during an investigation into beatings of immigrants around 
St. Petersburg, the police found weaponry and Nazi paraphernalia in his apartment.

http://riafan.ru/259571-chto-obshhego-u-amerikanskogo-zhurnalista-the-new-york-times-i-natsionalista-iz-peterburga/


The story made no mention of Katarina Aistova or the Internet Research Agency. 
Instead, the article claimed I met with Maximov because I wanted his help in creating a 
provocation against Russia. Maximov told FAN that I requested to meet him because I 
was “very keenly interested in sentiment among Russian nationalists.” He continued: 
“He evidently needed stories about how the murderous Kremlin regime persecutes free 
Russian people. It’s not the first time I’ve come across such requests on the part of 
Western journalists, but I’m not going to help them with this. Many want to see in 
Russian nationalists a ‘fifth column,’ which will function on orders from the West and 
sweep away the Kremlin.” Apparently I was trying to foment a mini-Euromaidan, right 
there in St. Petersburg.

The article was illustrated with photos of my meeting with Aistova and Maximov. One 
photo appears to have been shot surreptitiously through the restaurant window while we 
sat and talked. The point of view is such that Aistova is barely visible; indeed, at first 
glance, I seem to be having a friendly chat with a skinhead over a cup of coffee. Another
photo, this one taken outside the restaurant, somehow makes me look deep in 
conversation with Maximov, even though I distinctly recall that Aistova was standing 
between us.

I had to admire the brazenness of the scheme. I remembered how, at the restaurant, 
Aistova had sat next to me so I had to twist around to talk to her, while Maximov sat 
silently across from us. Apparently they had arranged themselves so it could appear, 
from the right perspective, that I was meeting Maximov alone. I emailed Aistova to ask 
her to explain what happened. She responded only: “I would also like you to explain 
yourself and the situation!!” (A few weeks later, when I tried calling her by phone, she 
pretended I had the wrong number.)

Over the course of a few days, the sensational story circulated among a network of small
pro-Kremlin blogs. In fact, the FAN story itself had been aggregated from another pro-
Kremlin news site called People’s News, which Andrei Soshnikov, the Moi Raion 
journalist, has reported also operates out of 55 Savushkina. As it spread, it mutated to 
become even more alarming. One website suggested I was working for the C.I.A.; 
another, the National Security Agency. A YouTube channel called Russia Today — not 
the well-known state television channel but a knockoff — posted a slick video about the 
meeting, set to a pounding dubstep soundtrack. Disconcertingly, it included a photo of 
me leaving my hotel. The video currently has more than 60,000 views. Many of those 
views were a result of a familiar pattern of social-media promotion: Dozens of trolls on 

https://www.youtube.com/watch?v=jUBOlo5JxyM
https://www.youtube.com/watch?v=jUBOlo5JxyM


Twitter began tweeting links to the video using the hashtag #ВербовкаНацистов — 

“Recruitment of Nazis.” The hashtag trended on Russian Twitter.

Continue reading the main story Write A Comment 

After recovering from the initial shock, I began to track the campaign against me. I had 
practice, after all, from my months spent on the trail of the Internet Research Agency. I 
Googled the various Russian spellings of my name every hour to catch the latest posts as
soon as they surfaced on LiveJournal and VKontakte. I searched Twitter for the URL of 
the YouTube video to catch every post.

A few days later, Soshnikov chatted with me on Skype. “Did you see an article about 
you on FAN?” he asked. “They know you are going to publish a loud article, so they are 
trying to make you look stupid in front of the Russian audience.”

I explained the setup, and as I did I began to feel a nagging paranoia. The more I 
explained, the more absurd my own words seemed — the more they seemed like exactly
the sort of elaborate alibi a C.I.A. agent might concoct once his cover was blown. The 
trolls had done the only thing they knew how to do, but this time they had done it well. 
They had gotten into my head.

Correction: June 21, 2015 

An article on June 7 about Russian Internet ‘‘trolls’’ referred incorrectly to the Internet 
platform Yandex. It was subjected to political pressure, but it was not brought under the 
control of Kremlin allies.

Adrian Chen is a New York-based writer whose work has appeared in Wired, New York 
magazine, and The New York Times. He is a contributing editor for The New Inquiry 
and a founder of I.R.L. Club, a regular gathering for people from the Internet to meet “in
real life.”

http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html?partner=rss&emc=rss&_r=1#story-continues-20
https://twitter.com/search?q=%23%D0%92%D0%B5%D1%80%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B0%D0%9D%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2&src=typd

	How a Elon Musk's Internet Troll Tsunami Machine Works

